#

#

Wandelroute : Wandelroute Papendal

#Wandelroute in het kort
Vanaf de wandelroute heb je een prachtig uitzicht op boerderij Reyersheyde.
De route volgt een deel van het tracé van het bommenlijntje. In de Tweede Wereldoorlog werd deze spoorlijn vanaf station Wolfheze gebruikt om vliegbasis Deelen te bevoorraden.
Je loopt langs de uitgestrekte landbouwvelden van de Ryerscamp.
Wandelroute: Wandelroute Papendal

Links:

NS Station Wolfheze

#NS Station Wolfheze
Het station dateert van 1845. Baron Van Brakell van Kasteel Doorwerth bedong destijds deze halte bij de aanleg van de nieuwe spoorlijn Utrecht - Arnhem. Hij gaf in ruil toestemming om de spoorlijn over zijn grondgebied aan te leggen. De Wolfhezerweg en de befaamde Italiaanseweg liet hij daarvoor verharden. Zo kon hij met zijn koets over een verharde weg gemakkelijk naar zijn station rijden en in Den Haag komen.

Route:

• Loop langs het stationsgebouw richting de overweg.
  • Neem het tunneltje onder het spoor door.
  • Sla rechtsaf de parallelweg aan het spoor (Johannahoeveweg) in.
  • Volg de Johannahoeveweg de bebouwde kom uit.
  • Loop door parallel aan het spoor tot er een tunneltje aan je rechter hand is.

Tunnel Wolfheze

#Tunnel Wolfheze
Spoortunnel bij Wolfheze is bij de aanleg van de spoorlijn van Amsterdam via Utrecht naar Arnhem kwam hier met een dijklichaam door het dal van de Heelsumsebeek, die helemaal bij Terlet op de Veluwe ontspringt. Ooit was dit tunneltje dus bedoeld om het water van de Heelsumsebeek een vrije doorgang te bieden. Door het drinkwater dat juist uit dit beekdal bij het pompstation la Cabine voor deze regio wordt opgepompt, voert de beek al lang geen water meer.

Route:

• Neem vanaf de Noordzijde van het tunneltje het fietspad dat onder de snelweg door gaat.
  • Loop door tot bovenaan de heuvel een klinkerpad naar links richting het hek van Papendal loopt.

Achteringang Papendal

#Achteringang Papendal
Knooppunt nabij de achteringang van Papendal, ons Nationale Sportcentrum. De wegen zijn vrij toegankelijk voor publiek. Menig Nederlandse kampioen bereid zich hier voor op zijn nationale, Europese wedstrijden. Wereldkampioenen zijn hier nu nog aan het werk en/of aan het werk geweest. Heilige grond dus.

Route:

• Neem het klinkerpad in noordelijke richting, richting het hek van Papendal.
  • Ga door het hek het terrein van Papendal binnen en sla dan rechtsaf op de asfaltweg.
  • Loop door tot er een gebouw aan je linker hand in het dal staat.

De Slenk

#De Slenk
De Slenk was in de jaren tachtig nog een onderkomen voor plaatselijke jongeren, die als groep een sportieve bestemming met onderdak zochten. Nu is het gebouw het trainingscentrum voor de jeugdselectie van Vitesse. Maandag 8 april 2013 opende Vitesse haar nieuwe hypermoderne trainingsaccommodatie op Papendal. De bouw begon woensdag 25 januari 2012. De betaald voetbalorganisatie beschikt naast het complex over een nieuw hoofdveld, (verwarmde) trainingsvelden en een kunstgrasveld. Vitesse speelt haar wedstrijden in stadion GelreDome. Het beloften elftal en de academie spelen wel op Sportcentrum Papendal. De A-selectie van Vitesse traint ongeveer zes à zeven keer per week op Papendal. De jeugd traint vier à vijf keer per week. De trainingen van Vitesse kunnen gratis worden bezocht.

Route:

• Blijf de asfaltweg volgen tot je vlak voor een gesloten hek een zijweg naar links krijgt.
  • Neem deze zijweg naar links het dal door.
  • Loop helemaal door tot je weer bij een hek komt.
  • Ga door het hek tot op de kruising van asfaltwegen.

Landerijen Johannahoeve

#Landerijen Johannahoeve
Begin 1900 is hier direct na de aankoop door architect E. Verschuyl het plan gemaakt voor een modelboerderij; begin maart 1909 krijgt aannemer F.D. Fresen te Arnhem opdracht voor de bouw van deze boerderij met alle bijgebouwen. De modelboerderij bestond uit een woning met logies voor 20 knechten, een zuivelfabriek, koeienstal voor 84 koeien, magazijnen voor zaaizaad en veevoer. Er zijn een paardenstal, een bakkerij en loodsen voor karren en werktuigen. Het Instituut voor Landbouwwerktuigen en Gebouwen te Wageningen gaf advies. De landerijen waarover je nu uitkijkt zijn omstreeks 1900 ontgonnen voor gebruik door deze modelboerderij.

Route:

• Neem de asfaltweg in Noordelijke richting. (Dit is met het hek van Papendal links van de weg).
  • Loop door tot de tweede poort in het hek links.

Knooppunt Sportlaan

#Knooppunt Sportlaan
Dit knooppunt t.b.v. routes over Papendal is een kruising van wegen over het Nationale Sportcentrum Papendal en de Sportlaan. Je komt vlak langs de Golfbaan van de Edense Golfclub.

Route:

• Loop verder en steek (voorzichtig!) in twee keer de provinciale weg over.

ANWB wegwijzer

#ANWB wegwijzer
Op het kruispunt met de Wekeromseweg staat deze antieke ANWB wegwijzer. Deze oude verbindingsweg van Arnhem naar Wekerom op de Veluwe was een verbindingsweg voor oorlogstroepen. Ze werd daarom verplicht door de aanliggende boeren goed onderhouden. In vredestijd was het een goede verbinding tussen de verschillende dorpen en steden voor handelslieden te voet, dan wel met paard en wagen.

Hekwerk

#Hekwerk
Hekwerk aan de Wekeromse weg geeft toegang tot een stukje bos met verderop een prachtige beukenlaan. Arnhem had een aantal grote uitvalswegen uit de stad de Veluwe op. Dit is er een van.

Route:

• Loop door het hek en volg het pad het bos in.
  • Ga rechtdoor op de eerste splitsing.
  • Sla rechts af op de volgende splitsing.
  • Sla links af op de Y-splitsing.
  • Sla rechts af bij de rand van het weiland en loop nog een klein stukje door.

Uitzicht over de velden

#Uitzicht over de velden
Je ziet dat het landschap tussen Wolfheze en Arnhem licht golvend is. Een bomenrij omsluit het weiland en maakt zo op een prettige manier de provinciale weg en het achtergelegen motel half zichtbaar in het landschapsbeeld.

Route:

• Loop door tot je bij een hek uitkomt.

Hekwerk

#Hekwerk
Je gaat met de route een klein pad in. het hekwerk is het herkenningspunt waar het voetpad het bos ingaat/uitkomt

Route:

• Loop door het hek en steek de N310 over.
  • Sla links af op het fietspad aan de andere kant van de weg en loop door tot je op een grote kruising uitkomt.

Motel Westend

#Motel Westend
Naast Nationaal Sportcentrum Papendal is sinds de jaren '70 een hotel van de keten van Van der Valk gevestigd. Het hotel heet Motel Westend.

Shell Station

#Shell Station
Langs de provinciale weg van Arnhem naar Utrecht is dit Shell station gevestigd. Je kunt er terecht voor een versnapering en een kopje koffie.

Eikenlaantje

#Eikenlaantje
In ons systeem van wandelroutes is soms een knooppunt nodig. Op dit punt komen meerdere routetrajecten bij elkaar. Je kunt zo altijd zelf een wandeling samenstellen.

Route:

• Loop vanaf de eikenlaan in westelijke richting het bos in. (Dit is weg van de snelweg.)
  • Loop door tot je links van het pad een boom met gaten erin ziet staan.

Spechtenboom

#Spechtenboom
Als je dode bomen laat staan, zijn er altijd dieren die er dankbaar gebruik van maken. Zo hier een specht die er meerdere gaten in heeft gehakt met zijn sterke snavel. Achter het gat maakt hij een nestkuiltje, waarin op wat mos de eieren worden gelegd en de jongen opgroeien.
Wil je weten of de specht thuis is, tik dat zachtjes tegen de boom. Vertel je mij wat je hoorde?

Route:

• Loop een stukje door tot je rechts van het pad een vijvertje in het bos ziet liggen.

Poel in het bos

#Poel in het bos
Midden in het bos ligt deze poel. De diepere lagen van het beekdal waarin deze poel ligt voeren kennelijk nog steeds water. Zodoende staat er water in deze poel. Het hele gebied is water-armer geworden door de waterwinning van pompstation La Cabine. Voor de herten is het nog steeds een mogelijkheid om in droge perioden water te drinken.

Route:

• Loop de heuvel omhoog en sla rechts af op de splitsing.
  • Loop door tot je op een splitsing met een pad van links uitkomt.

Bos met soortenrijke ondergroei

#Bos met soortenrijke ondergroei
Een soortenrijke ondergroei is in dit bos mogelijk, doordat ook in de zomer het bladerdek niet gesloten is. Zodra er licht op de grond valt, kiemen er bloemplanten en grassen. Ook mossen krijgen er een kans.

Route:

• Sla links af en loop door tot het pad bij de rand van het weiland een bocht naar links maakt.
  • Loop bij de bocht een klein stukje rechtdoor langs de rand van het landbouwperceel zodat je over het landbouwperceel kan kijken.

Uitzicht op Reyersheyde

#Uitzicht op Reyersheyde
Vanaf de hoek van dit veldje heb je een mooi uitzicht op de boerderij de Reyersheyde, die aan de overkant van de Amsterdamseweg ligt. Het veldje voor je hoorde vroeger tot de landbouwpercelen van deze boerderij. Verspreid in het bos lagen verschillende van dit soort landbouwenclaves. De boerderij zelf behoorde tot landgoed Grijsoord. Alleen de naam Grijsoord leeft nog voort in de naam van het snelwegknooppunt dat op de plek ligt waar ooit het hoofdhuis van dit landgoed stond.

Route:

• Draai je om en loop terug naar de splitsing.
  • Sla rechts af op de splitsing.
  • Loop door tot je op een kruispunt met een bankje uitkomt.

Bankje

#Bankje
Bankje nabij kruising van paden. Heerlijk om even uit te rusten tijdens de wandeling en te genieten van het uitzicht over het omliggende bos. Je ziet hier veel hoogteverloop. Dat komt omdat je op de rand van het oude beekdal zit. Geniet eens stil van de vogeltjes die om je heen in het bos hoort fluiten met verschillende melodieë:n.

Route:

• Sla rechts af op de kruising met het bankje.
  • Sla rechts af op de T-splitsing.
  • Kijk daar waar het pad een bocht naar links maakt, links van het pad in het bos.

Pol of grenspaal,

#Pol of grenspaal,
Tijdens wandelingen in en om Arnhem, maar ook vanuit Kasteel Doorwerth, kom je deze grenspalen tegen. Het zijn de markeringen van de eigendomsgrenzen uit een ver verleden, zoals buren overeengekomen zijn.
Kaartenmakers legden door driehoeksmetingen de plaats van deze grensstenen vast op hun kaarten. Tegenwoordig zijn het coördinaten op virtuele kaarten van Google maps.

Route:

• Volg het pad met de bocht naar links en loop een klein stukje verder.
  • Kijk rechts van het pad in het bos.

A.H. Schaafsma bosje

#A.H. Schaafsma bosje
Heeft iemand informatie over het A.H. Schaafsma bosje? Mail of schrijf ons.

Route:

• Loop verder tot je op een T-splitsing uitkomt.

Droog beekdal

#Droog beekdal
Op dit punt kun je goed zien dat je op het laagste punt van een droog beekdal staat. Het beekdal liep verder richting het tunneltje onder de spoordijk bij Wolfheze. Bij de aanleg van de spoorlijn voerde het beekdal kennelijk nog zoveel water dat besloten is om het tunneltje groter uit te voeren dan de andere duikers die in de spoordijk zijn aangelegd voor het doorlaten van beken.

Bungalowpark 't Hazeleger

#Bungalowpark 't Hazeleger
In de bossen bij Wolfheze ligt het Hazeleger, opgezet als een park met vakantie bungalows. Gebouwd in het bos volgens de stijl van de jaren '70 in een aantal verschillende types .
In het vakantiepark mag je nu gedeeltelijk permanent, het hele jaar dus, wonen. Verschillende bungalows zijn dan ook vervangen door grotere huizen. Over het algemeen is het er prettig wonen.

Route:

• Neem het pad parallel aan de Wolfhezerweg.
  • Loop door tot je een inrit kruist.

Ingang 't Hazeleger

#Ingang 't Hazeleger
Hier kruist het voetpad de ingang naar bungalowpark 't Hazeleger. Een brievenbus, een naambord en een overzichtelijke plattegrond heten je welkom. De parkaanleg rond de ingang uit de jaren '70 met veel sparrenbomen is, zij het in een wat uitgegroeide vorm, nog steeds te herkennen.

Route:

• Loop door tot je op een splitsing van paden uitkomt bij de rand van een weiland.

Bommenlijntje

#Bommenlijntje
Hier sta je op het oude tracé van het zogenaamde bommenlijntje. In de Tweede Wereldoorlog hadden de Duitsers bij Deelen op de Hoge Veluwe in het Nationaal Park een grote opslagplaats van munitie voor hun vliegtuigen gestationeerd op de voormalige Fliegerhorst Deelen. De bommen voor die vliegtuigen werden vanuit Duitsland via station Wolfheze met deze spoorlijn daar naartoe vervoerd.

Route:

• Volg het pad langs de rand van de akker in noordwestelijke richting.
  • Op de T-splitsing naar rechts en het pad langs de rand en het bos van de akker volgen.
  • Op de T-splitsing in de bosrand naar links.
  • Loop door tot je opnieuw op een T-splitsing uitkomt sla hier links af.
  • Loop door tot je links van het pad een blauw informatiebord ziet staan.

Biotoop weide

#Biotoop weide
In deze weide is een mengsel van bloemen en grassen ingezaaid door Natuurmonumenten. De planten dragen in de herfst veel zaden, zodat er vogels en kleine knaagdieren een lekker maaltje vinden tot ver in de winter.

Route:

• Loop rechtdoor tot je rechts van het pad een aantal hekken ziet staan.

Kraal

#Kraal
Als de dierenarts nodig is voor het vee dat graast in dit natuurgebied in ontwikkeling, omdat die onderzocht moeten worden, dan worden ze hierin gedreven. Zo kunnen de in de natuur levende koeien en paarden goed nagekeken worden. Het belangrijk dat ze in een goede conditie verkeren en gezond zijn, omdat deze dieren anders een infectiebron kunnen zijn voor besmettelijke dierziekten.

Route:

• Loop door tot je op een kruising van paden bij een informatiebord van natuurmonumenten uitkomt.

Duitse Kampweg

#Duitse Kampweg
Duitse Kampweg is genoemd naar de barakken die er in de Eerste Wereldoorlog aan deze weg stonden. De Belgische eenheden zaten op veilige afstand op de Ginkelse heide. Ook in de Tweede Wereldoorlog heeft Wolfheze veel Duitse bezetters moeten huisvesten. In dit dorp zijn in de oorlog veel slachtoffers gevallen.

NS Station Wolfheze

#NS Station Wolfheze

#Detailkaart
SVG Image

#W3C
Deze pagina voldoet aan de volgende internet standarden van het W3 Consortium (W3C).

W3C valid W3C valid W3C valid

#Ga ook eens naar

Stichting MaakJeRoute © Copyright 2016, Stichting MaakJeRoute.
Alweer een product van de Stichting MaakJeRoute.
  Je bent momenteel niet ingelogd.
Volg ons op Twitter of meld je aan voor onze nieuwsbrief.